Olika graviditetstest

Har du någon gång gjort ett graviditetstest? Har det varit positivt?
 
Ja, då har du med största sannolikhet även tvivlat på det där lilla streckets styrka. När det gäller ett graviditetstest så blir man ungefär så hispig som det bara är möjligt. Åtminstone jag! Är det ett streck? Är det tillräckligt starkt? Hur svagt får det vara? Hur snabbt ska det komma? Vilket test ska jag välja? Fungerar alla på samma sätt? Vad mäter graviditetstest egentligen? Iiiiiiiiih!! Hisp-experten nummer 1 är jag!
 
Nu tänkte jag försöka förklara lite vad hur testen fungerar, vad dem mäter och vad som egentligen gäller med streckets styrka etc. Men vi börjar från grunden!
 
♥ Var kan jag göra ett graviditetestest?
Du kan göra graviditetstest på 2 sätt – antingen gör du det själv hemma eller så går du till en mottagning och får hjälp att göra provet. En mottagning kan vara MVC (Mödravårdcentralen), hos en gynekolog eller på UMO (Ungdomsmottagningen) beroende på hur gammal du är. Det är oftast gratis. 
 
♥ Vad mäter testet?
Ett graviditetstest mäter mängden hCG (humant Chorionic Gonadotropin) vilket är ett hormon som endast finns i kroppen vid en graviditet. (Det kan också finnas pga. vissa mediciner, jag vet tyvärr inte vilka!). hCG betyder egentligen mänskligt koriongonadtropin. Det skapas av moderkakan som i sin tur bildas när det skett en befruktning och implantation i livmodern har skett. 
 
hCG ökar exponentiellt i urinet från cirkus den dag du borde fått din mens. Om koncentrationen är tillräckligt hög går det alltså att mäta innan mensen – det är det "testa-tidigt-graviditetstest" testar. Koncentrationen i urinet varierar från person till person. Vissa får inte ens ett positivt test på sin beräknade mens-dag! 
 
Jag återkommer med ett separat inlägg kring hCG-nivåer, hur mycket det ökar per dag etc.
 
♥ Hur fungerar ett graviditetstest då?
Graviditetstestet mäter koncentrationen av hCG du har i urinet. Koncentrationen varierar mellan olika graviditeter (även hos samma person), mellan olika personer och olika tidpunkter på dagen. 
 
♥ När kan man testa?
Graviditetstestet mäter koncentrationen av hCG du har i urinet. Som sagt varierar koncentrationen mycket mellan olika personer i början.
  • Vilken dag? För att få ett så säkert resultat som möjligt borde du vänta till dagen du borde få mens. Det brukar förkortas BIM vilket betyder Beräknad Icke Mens. Barnmorskor eller gynekologer förespråkar ofta att man väntar en vecka. Det är för att ge kroppen en rimlig chans att tillverka tillräckligt mycket hCG att det går att mäta. Annars fastnar man lätt i den där hispigheten jag nämnde ovan pga. otydliga streck! 

  • Vilken tid? Generellt sett förespråkar barnmorska och tillverkarna av graviditetstest att man ska testa på morgonen med så kallat morgonurin. Det beror på att koncentrationen då är som högst av hCG. Tänk själv om du, som jag, kissar en gång i timman för att du dricker så mycket – då hinner koncentrationen inte stiga till en mätbar nivå. En tid in i graviditeten bör dock nivån vara tillräckligt hög att mäta när som helst på dagen! 
♥ Vilket graviditetstest är bäst?
Ja, det beror ju kanske lite på hur tidigt du testar. De test som heter "testa-tidigt" är extra känsliga & registrerar väldigt låga nivåer hCG. Det är det som gör att de kan användas tidigare i en graviditet. Väntar du till dagen för din beräknade mens kan du i princip använda vilket test som helst. 
 
♥ Kan ett test visa fel?
Kort sagt är svaret nej. Du kan inte få ett positivt resultat på ett graviditetstest om du har följt instruktionen och gjort det rätt. Men, precis som vilken produkt som helst du köper kan det vara fel i tillverkningen av graviditetstestet eller bli för gammalt. Exempelvis har jag lyckats få ett felaktigt positivt test för att Testlagret haft fel i sin process vilket innebar att en del av graviditetstesten egentligen vad ägglossningstest. Helt crazy att det kunde bli så! Se här
 
De olika graviditetstesten:
Jag har sammanställt information jag hittat runt om på internetet kring de olika testen. Jag kan inte garantera till 110% att det stämmer men jag har försökt säkerställa det mesta från mer än en källa. Vad gäller RFSU Testa tidigt har jag inte lyckats hitta ett helt säkert svar tyvärr, det står ingen information på deras hemsida. Övriga har jag kunnat dubbelkolla, så dem ska stämma säkert! 
Källor:
1177 | Nio Månader | Familjeliv (gamla) | Testlagret | Clearblue | Familjeliv
 
Fakta | 10, 20, 25, Blod, Gravid, Gravid, Graviditetstest, Gravtest, Test, aco, aco preg, clearblue, clearblue digital, hcg, hormon, nivåer, preg, rfsu, tidigt | |
#1 - - Mot Ett +:

Ja, jag har gjort några stycken men alla har varit negativa.. Min kropp har lurat mig några gånger, dumma skengraviditeter!

Jag längtar tills den dagen det blir ett positivt, då kommer jag nog att prova med alla olika tester bara för att! ;)

Svar: Ja kroppen kan verkligen påverkas av viljan, mer än man kan tro! Jag hittade det här, lite omvänt: http://stinalee.se/2010/02/18/att-vara-gravid-utan-att-veta-om-det/. Det gör ju att man verkligen funderar över hur många krämpor som egentligen är på riktigt när man är gravid!
Jennifer Gustavsson

Upp